Fandom

Czech Star Wars Wiki

Písečný pásák (sandcrawler)

< Písečný pásák (sandcrawler)

3 397stránek na
této wiki
Add New Page
komentáře0 Share

Obsah tohoto článku spadá mezi Legendy.Obsah tohoto článku spadá do období Staré republiky.Obsah tohoto článku spadá do období vzestupu Impéria.Obsah tohoto článku spadá do období Povstání.Obsah tohoto článku spadá do období Nové republiky.
Sandcrawler.jpg

Pásové rypadlo Jawů na Tatooinu.

Písečný pásák (sandcrawler) bylo mohutné pásové vozidlo, navržené jako mobilní zpracovávač rudy. Pásáky se proslavily zejména jako mobilní základny Jawů na Tatooinu.

CharakteristikaEditovat

Mohutná, pomalu se pohybující pásová vozidla byla na Tatooine dopravena těžebními společnostmi. Ty je měly v plánu používat jako pohyblivé těžební a transportní stroje a zpracovávače rudy. Kvůli nepříznivému podnebí na pouštní planetě a nebezpečí napadení Tusken byla tato vozidla mohutně obrněna. To se projevilo na jejich malé cestovní rychlosti. Díky širokým pásům však neměla problém se stabilitou při překonávání písečných dun, písečných bouří a různých překážek. Pásáky byly poháněny zastaralými parními motory s jadernou fúzí. Řídící středisko se nalézalo na širokými okny v horní části přídě vozidla.

HistorieEditovat

O těžbu rudy se pokusilo několiik společností, všechny však planetu po čase opustily. Důvodem bylo zejména tvrdé podnebí, nízká kvalita těžených rud a loupežné nájezdy Tuskenů. Jelikož společnosti neměly pro pásáky jiné využití, zanechaly je na povrchu planety.

Transportéry si brzy osvojili Jawové, kteří je dokázali udržovat v chodu a opravovat. V každém transportéru žil celý klan, tvořený stovkami Jawů. Jejich náčelníci mívali sídlo na můstku. Jawové na pásácích brázdili pouště Tatooinu a pátrali po blyštivých odlescích kovu. Pásáky byly vybavny mnoha senzory a detektory kovu, které Jawům pomáhaly pátrat po droidech, sestřelených stíhačkách a starém železe, které tvořilo základ jawovského hospodářství. nalezené stroje a železo bylo možno do vozidla vtáhnou pomocí výsuvné magnetické sací roury, která původně sloužila ke sbírání rudy. Větší kusy se nakládaly pomocí magnetických jeřábů předním sklápěcím otvorem. Veškerý nalezený materiál se ukládal do velkého skladiště haraburdí, který zaplňoval celé břicho vozidla.

Sandcrawler zad.png

Zadní část pásáku.

Kvůli svému stáří potřebovaly transportéry neustále opravovat. Kromě Jawů nikdo přesně nevěděl, kolik vozidel bylo vlastně v provozu. Tyto kolosy málokdy cestovaly ve skupinách, shromažďovaly se pouze jednou za rok na tajném místě v Dunovém moři. Při tomto setkání Jawové sdíleli a vyměňovali mezi sebou nalezené poklady.

Známé modelyEditovat

Ze zákulisíEditovat

Model písečný pásák.jpg
Model písečného pásáku použitý pri natáčení Epizody IV: Nová naděje.

VýskytEditovat

ZdrojeEditovat

V síti Wikia

Náhodná Wiki