FANDOM

Tab-canon-black  Tab-legends-white 
Eras-legends
Protontorpedo-NEGWT

hlavice protonového torpéda MG7-A

Protonové torpédo byl typ výzbroje užívaný po celé galaxii zejména při vzájemném souboji stíhaček a vesmírných lodí.

Nejvýznamějším použitím protonových torpéd bylo zničení první Hvězdy smrti během bitvy o Yavin, kdy Luke Skywalker  vypuštěním dvou torpéd do tepelné šachty zničil celou stanici.

PopisEditovat

X-wing protonové torpedo
Protonová torpéda existovala v mnoha variantách, lišících se velikostí a účelem použití - od super výkonných torpéd válečných lodí určených pro orbitální bombardování planet po malá a obratná torpéda nesená stíhačkami. Torpéda byla často vybavena vlastními štíty, které je chránily před obrannou střelbou jejich cíle a předčasným výbuchem.

Malé hvězdné stíhačky, jako např. X-wingy nebo Y-wingy, často svou výzbroj doplňovaly o odpalovací zařízení schopné vystřelovat protonová torpéda. Ta měla delší dostřel než laserová děla a mohutná exploze způsobená rozpadem protonů umožňovala stíhačkám efektivně bojovat s mnohem většími vesmírnými loděmi. Torpéda byla navíc velmi obratná, dokázala provést obrat o 90° s poloměrem otáčky půl metru, takže byla účinnou zbraní i proti rychlým stíhačkám. Optimální dosah protonového torpéda byl 2 km, maximální 6 km.

HistorieEditovat

Protonové torpédo Hvězda smrti

torpéda u tepelné šachty Hvězdy smrti

Během bitvy o Naboo, kdy Anakin Skywalker náhodně ztroskotal v řídící lodi droidů, zasáhl reaktor lodě protonovým torpédem a tím spustil řetězovou reakci, která zničila celou loď a vyřadila droidy na planetě z provozu.

Během útoku rebelů na první Hvězdu smrti měli bojovníci Aliance v plánu zasáhnout vysokorychlostními protonovými torpédy tepelnou šachtu, která byla jediným slabým bodem stanice. To se nakonec podařilo Luku Skywalkerovi.

Také během bitvy o Endor, kdy byla cílem Aliance druhá Hvězda smrtiWedge Antilles s Landem Carlissianem použili protonová torpéda ke zničení reaktoru stanice poté, co proletěli jejím rozestavěným trupem.

Známé modely protonových torpédEditovat

  • Advanced homing proton torpedo
  • Advanced proton torpedo
  • Assault proton torpedo
  • Cluster Homing Torpedo
  • Homing proton torpedo
  • Mark V-rated torpedo
  • MG1-A proton torpedo
  • MG7 proton torpedo
  • protonové torpédo MG7-A
  • MGI-A proton torpedo
  • Proton hydrotorpedo
  • Stage Three torpedo

ZdrojeEditovat

V síti Wikia

Náhodná Wiki