FANDOM

Tab-canon-black  Tab-legends-white 
Eras-legends30px-Era-imp30px-Era-reb30px-Era-new30px-Era-njo30px-Era-leg
Série TIE

Série TIE byla série stíhaček a vozidel vyráběná společností Sienar Fleet Systems a jejími dceřinými firmami.

PopisEditovat

Série TIE byla pojmenována podle zkratky slov twin ion engine - dvojitý iontový motor. Základním modelem série byla malá, jednomístná stíhačka TIE/LN, vyráběná pro Galaktické impérium, k jejímž charakteristickým prvkům patřila dvě šestiboká křídla vybavená solárním kolektorem. Kolektory napájely dva iontové motory, sloužící k pohonu stíhačky. Mezi křídly byl kulovitý, jednomístný kokpit s velkým kulatým průzorem, díky němuž stíhačky připomínaly oko a  získaly si přezdívku "bulva". Dalším charakteristickým znakem stíhačky byl vysoký ječivý zvuk vydávaný motorem.

Další varianty série TIE vznikaly úpravou nebo přestavbou původní stíhačky, podle potřeb různých ozbrojených sil. Některé konstrukce převzaly pouze kokpit a nahradily ho jiným typem pohonu, takže vznikla i vozidla nebo námořní plavidla.

HistorieEditovat

Sérii dal název dvojitý iontový motor SIE-TIE, který byl veřejnosti poprvé odhalen roku 22 PřBY Raithem Sienarem. Prototypy stíhaček TIE však byly testovány už okolo roku 29 PřBY. Plnohodnotné stíhačky TIE vstoupily do služby na hvězdných destruktorech třídy Victory roku 19 PřBY, pouhý týden po vyhlášení Galaktického impéria.

Bojové schopnostiEditovat

Kromě pokročilých nebo experimentálních modelů nebyly stíhačky série TIE vybavovány hyperpohonem, případně jím mohly být dovybaveny. Nepočítalo se totiž s jejich nasazováním ve velké vzdálenosti od základen nebo mateřských lodí. Přidání hyperpohonu u raných verzí výrazně snižovalo výkon a obratnost v podsvětelných rychlostech, zejména kvůli nárůstu hmotnosti o hyperpohon a navigační systémy.

Standardní výzbrojí stíhaček TIE bylo jedno či dvě laserová děla, pokročilejší stroje mohly nést různé typy vrhačů střel, letouny TIE/ad Avenger a TIE/D Defender byly vybaveny dokonce krátkodosahovým projektorem tažného paprsku.

Pouze několik modelů bylo vybaveno projektory deflektorních štítů. Zejména v době vlády Galaktického impéria byla levná stíhačka TIE i se svým pilotem považována za snadno nahraditelnou položku. Zpětně se do stíhaček začaly štíty montovat po nástupu Nové republiky, kdy Impériu citelně docházely lidské zdroje.

Varianty série TIEEditovat

stroje Galaktického impériaEditovat

TIE interceptor

interceptor TIE/IN

neimperiální strojeEditovat

ZdrojeEditovat

V síti Wikia

Náhodná Wiki