FANDOM

[+/-] [zdroj]

Terénní taktický vymahač AT-TE (All Terrain Tactical Enforcer) bylo víceúčelové takticko-útočné vozidlo se šestinohou konstrukcí od firmy Rothana Heavy Yards. AT-TE patřil mezi nejvyzbrojenější stroje, jaké kdy byly postaveny. Primární zbraní bylo jeho otočné těžkotonážní dělo, které mohlo používat řadu různých nábojů (teplem naváděné rakety, sonické střely..). Používalo se hlavně na ničení budov a dělostřelectva. Ve předu se pak nacházela ještě další 4 protipěchotní laserová děla, další dvě taková pak byla na zadní části otočená proti směru chůze. Do každého ze dvou sektorů pro pasažéry se vešlo až 10 klonů. Díky 6 nohám a nízkému těžišti měl výbornou stabilitu, ale naproti tomu ho mohly poškodit miny a střelec byl omezen výškou ve výhledu. AT-TE dosahovalo rychlosti až 60 km/h a bylo tak srovnatelně rychlé jako třeba AT-PT od stejné firmy. Posádka se skládala z pilota, pozorovatele a dalších čtyř klonových vojáků, kteří obsluhovali laserová děla a sloužili jako technici. Dalšího člen posádky bylo potřeba pro ovládání velkého děla. Na povrch se AT-TE dostávala pomocí dělových člunů LAAT/c, což byly speciálně upravené dělové čluny právě pro tento případ. Po nastolení Impéria byla AT-TE nahrazena AT-AT a ponechána svému osudu na různých planetách.

VlastnostiEditovat

ATTE2 negvv.jpg

AT-TE je víceúčelové útočné vozidlo schopné plnit celou řadu úkolů. Vyniká především v roli podpůrné jednotky, kdy je schopné poskytnout okamžitou krycí palbu. AT-AT byly často nasazovány ve velkém množství, díky čemuž mohly nepřítele zdolat masivní palbou ze svých zbraní.

V zadní části vozidla bylo umístěno několik počítačových konzolí, včetně holografického komunikačního systému. Ve standardním modelu byli vojáci umístěni v přední a zadní části, přičemž z vozidla mohli v případě potřeby velmi rychle vystoupit pomocí velkých zadních vrat. Další otvor se nacházel na vršku vozidla a umožňoval sledovat bitevní pole.[15]

AT-TE bylo imunní vůči iontovým zbraním díky zabudovanému elektromagnetickému štítu. Jeho maximální rychlost byla 60 km/h a mohl vézt palivo na více než 500 km. Kromě toho v něm byla zásoba vzduchu a vojenských přídělů na tři týdny. Díky svého kráčivému pohybu mohlo, narozdíl od vznášedel, procházet skrz energetické štíty. Stejně jako UT-AT transporty bylo schopné zdolat kolmé stěny a útesy. [16] Během bitvy o Bothawui se dokonce ukázalo, že AT-TE je možné využít k boji i ve vesmíru. Několik strojů bylo rozmístěno na asteroidy a překvapilo tak separatistickou flotilu.[17]

Posádku vozidla tvoří sedm speciálně vycvičených vojáků. Řidič (pilot) ovládá šest nohou vozidla a pohyb vozidla obecně. Pozorovatel má na starost senzorové stanice a určuje primární cíle pro čtyři střelce, kteří ovládají přední protipěchotní děla.[18] Poslední člen posádky má na starost těžké dělo na vršku AT-TE. Zajímavostí je, že jeho stanoviště se nachází mimo vozidlo a je tak vystaven nepřátelské palbě. Dále se na palubě nacházel zdravotní droid IM-6. Kromě posádky mohlo být ve vozidle přepravováno až 20 vojáků, po deseti v každé sekci.

Hlavní zbraní bylo elektromagnetické dělo (mass driver), do kterého mohlo být dle potřeby nabito celou řadou nábojů, například protitankovými střelami, teplem naváděnými raketami nebo sonickými náložemi. Na druhou stranu mělo dělo pomalé dobíjení a horší přesnost.

Atteclone1.jpg
Šest menších laserových děl bylo strategicky rozmístěno po celém vozidle. Čtyři byly umístěny vepředu okolo kokpitu a dvě další byly vzadu a sloužili ke krytí slabých boků a zádi. Dále také poskytovali krycí palbu při výsadku.

Navzory silnému pancíři nebylo AT-TE nezničitelné. Slabým místem byl spodní kryt. Přímý zásah raketou vypálenou z droidu Hailfire byl schopen vyřadit AT-TE z boje.[11] Další nevýhodou byly příliš krátké nohy, kvůli kterým bylo vozidlo velmi zranitelné vůči minám.Tento nedostatek byl později eliminován u kráčejícího tanku AT-AT.

AT-TE byly vesmírem dopravovány útočnými loděmi třídy Acclamator. K výsadku těchto strojů se používali speciálně upravené dělové čluny LAAT, označované LAAT/c.

VariantyEditovat

Ponds inside AT-TE.png
Existovala celá řada modifikací tanku AT-TE. Jedna z nich měla zadní část uzpůsobenou k transportu dvou AT-RT včetně řidičů. K jejich výsadku se používala výsuvná plošina.[19][20] Další varianta AT-TE mohla mít v sobě umístěné malé velící centrum. [21][22] Běžné AT-TE byly také mohly být vylepšeny na těžké terénní taktické vymahače. [23] Během vlády Galaktického impéria byl některým tankům odebrán zadní pancíř, díky čemuž mohli uvnitř umístění vojáci střílet na nepřátele.Toto vylepšení bohužel přineslo i nižší odolnost vůči granátům a jiným zbraním krátkého dostřelu.[24] Některé tanky měly odebránu část výzbroje včetně hlavního děla. Vzniklý prostor byl využit na přepravu nákladu.[25]

VýskytEditovat

ZdrojeEditovat

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Star Wars: Complete Cross-Sections
  2. Battlefront II: Prima Official Game Guide
  3. Star Wars Chronicles: The Prequels
  4. Leland Chee states that the Star Wars Chronicles: The Prequels has the official AT-TE length
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 The Official Star Wars Fact File
  6. Liberty on Ryloth
  7. 7,0 7,1 The Clone Wars Campaign Guide
  10. The New Essential Chronology
  11. 11,0 11,1 11,2 Star Wars Epizoda II: Klony útočí
  12. 12,0 12,1 Nový průvodce vozidly a plavidly
  13. 13,0 13,1 Crimson Empire III: Empire Lost 2
  14. Star Wars: Empire: In the Shadows of Their Fathers
  15. Star Wars: The Official Starships & Vehicles Collection 25
  16. Star Wars: The Clone Wars
  17. Star Wars: The Clone Wars – "Downfall of a Droid"
  18. Attack of the Clones: Incredible Cross-Sections
  19. Liberty on Ryloth
  21. Liberty on Ryloth
  23. Star Wars: Galactic Battlegrounds: Clone Campaigns
  25. Star Wars: Empire: The Wrong Side of the War

V síti Wikia

Náhodná Wiki