FANDOM

Obsah tohoto článku spadá mezi Legendy.
[+/-] [zdroj]

Vodní příšera sando je mýtické monstrum, obývající okolí planetárního jádra Naboo. Tito legendární leviathani jsou opředeni těmi nejdivočejšími bájemi a pověstmi po celé galaxii. Avšak vzhledem k tomu, jak nebezpečné by bylo jejich sledování (a to i za využití nejmodernějšího obranného vybavení), se toho o nich moc neví. Záznamy o tělech vyvržených z oceánu jsou navíc velmi vzácné. Mezi nejznámější z nich, patří nález kapitána Panaky v jedné z pobřežních zátok, chvíli před vypuknutím invaze na Naboo. Nejcharakterističtějším znakem těchto bájných tvorů je jejich ohromná velikost. Sando je se svou průměrnou délkou okolo 200 metrů bezesporu největším mořským dravcem Naboo a v potravním řetězci tohoto světa je až na samém vrcholku. Tyto obludy se objevují náhle a zvládnou naráz pozřít téměř cokoli, co je v jejich dosahu. Navzdory své hrozivé velikosti se dokáží také velmi dobře ukrývat v hlubinách, což z nich činí jedny z nejnebezpečnějších vodních dravců vůbec. Sandovi nemohou zdaleka konkurovat ani tak velcí predátoři, jako je Opee nebo Klepeťák, a tak sando nemá žádného přirozeného nepřítele.

ZařazeníEditovat

Ač s podivem, sando patří mezi savce. Jejich přední i zadní končetiny se přeměnili v ploutve jen částečně, což dokazuje, že jejich nedávnými předky museli být suchozemští tvorové. Jsou samotářští lovci, setkávající se pouze v období páření, které probíhá formou jakéhosi zvláštního tance. V každém vrhu, je pouze jeden potomek, o kterého se matka stará zhruba rok.

Popis Editovat

Sando1.jpg

Tvrdé kožní destičky opeeho nepředstavují pro sanda žádnou překážku

Nejpodstatnějším rozdílem mezi nimi a ostatními podmořskými živočichy, je tedy především jejich velikost. Přesto, že se jejich průměrná délka udává v rozmezí mezi 160-200metry, někteří vyvinutí jedinci mohou dorůst až do délky 1500 metrů. Jak tato gargantuovská příšera nasytí své tělo k vykonávání všech životních funkcí zatím nebylo uspokojivě popsáno. Sando má velké svalnaté tělo, dlouhý ocas a čtyři, blánami opatřené končetiny. Znaky suchozemských předků jsou více než znatelné. Jeho tělo neobsahuje žádný přebytečný tuk a k tomu není ani plně přizpůsobeno k plavání. Jeho neaerodynamická hlava obsahuje žábry, málé žluté oči a silné čelisti, umožňující mocný stisk. Jeho končetiny, které mu slouží především jako nástroj pro zachycení kořisti fungují stejně dobře jako receptor chůze po mořském dně. K plavání sando využívá svůj dlouhý ocas, zakončený paprskovitými ocasními ploutvemi, který umožňuje rychlý pohyb. Velkou záhadou však stále zůstává orgán neznámého účelu, umístěn na konci ocasu.

Film Editovat

Sandoaquamonster.jpg

Sando chytá klepeťáka

Ve filmu se sando objeví v epizodě Skrytá Hrozba, při cestě jediů do hlavního města Naboo skrz jádro planety. Jedijské ponorky se zmocní Mořský zabiják opee a když už všichni myslí na nejhorší, zničeho nic se z bočního útesu vyhrne obrovský sando a zakousne se do opeeho. Jedijská ponorka je uvolněna a jediové získávají dostatek času ke stažení do bezpečí jedné z hlubinných jeskyní. Loď je ale poškozena a po chvíli vypadne proud. Zatímco Qui-Gon Jinn uklidňuje jejich gunganského průvodce Jar Jara Binks, Obi-Wan Kenobi opravuje porouchané obvody ponorky. Poté co je loď opravena, posádka vyruší dalšího mořského predátora - klepeťáka. Ten je pronásleduje až k otvoru v jeskyni, před kterým se nečekaně zjeví tentýž sando. Obi-Wanovi se jeho ohromným čelistem podaří na poslední chvíli vyhnout a tak sando zachytí pouze klepeťáka, se kterým se poté vypořádá. Jediové dokončí zbytek své cesty bez dalších komplikací. Nevědomky tak sando dvakrát zachrání jedie, kteří budou později rozhodovat o osudu celé galaxie.

V síti Wikia

Náhodná Wiki